Saturday, 4 May 2013

cara cara membuat inkubator sendiri

ni la inkubator auto buatan aku ha ha ha  cantik kan macam kapal tongkang.. muatan boleh 280 biji telo ayam tapi huhuhu.. ada juga hasilnya cuma sikit la % nya

ni aku kongsi pengalaman buat inkubator dengan apa yang telah aku alami
memang  selalunya tips yang kita tahu  yang  perlu diutamakan ialah
 suhu stabil, kelembapan, perhatian, juga telur yang baik.

ni apa yang aku blaja dari pengelaman aku sendiri. kalau nak buat inkubator anda perlu ada.. maaf aku ambik gambar kat internet je untuk buat panduan.. terima kasih lagi kat MUDAH.MY banyak gambar dia
thermostart ni aku beli  rm 45


thermometer digital ni aku beli rm 30++ kalau x salah

lebih kurang la .. tapi aku beli kat kedai aquarium rm 4.



tapi aku lebuh sarankan yang ni . 2 in 1kat bawah ni 

ketepatan suhu  dan kelembapan sangat tingi..


moto untuk auto golek

 kipas 
mentol atau heater
coil heater ..


tapi aku amik heater kat oven lama mak aku yg dah rosak tu
kat bawah dan atas ada coil heater amik ke kat situ satu

sebelum ni aku buat silap wirering jadi % tetasan sangat rendah. malas nak cita  dah setelah aku buat rombakan
cara memasang  agak mudah dan kemas tapi harus kena betul .. senang cakap no 1 dari plag utama kita cantumkan 2 wire masuk ke  thermostert bahagian IN dan  kipas. ( kipas jangah hale ke telur  seharusnya kipas  mengadap ke dinding supaya udara boleh berpusing dari dinding.)
no 2 dari thermostert bahagian OUT wire keluar. cantumkan coil heater atau mentol dah moto auto..   mentol atau heater dan moto hidup hanya bila diperlukan. Contoh  waktu suhu 37.6  termostert akan  menghidupkan  moto mentol atau coil heater berfungsi serentak dan akan mati bila sampai suhu 38.1. . kalau pakai mentol saya sarankan  untuk penjimatan eletrik boleh la cantumkan mentol , moto, kipas sekali di bahagiah thermostert OUT .. kerana haba pada mentol cepat susut berbanding menggunakan coil heater.. 
selamat mencuba 

tapi ni dari pengalaman saya membuat inkubator setelah saya bandingkan dan pelajaari... kalau nak kepastian lebih mendalam. tanya la yg lebih pakar .. 


 he he he aku beli juga inkubator ni sebab  dia comel dan aku nak bandingkan fungsi  dan % tetasan dari inkubator buatan aku  ni he he he.. lebih kurang je

No comments:

Post a Comment

Post a Comment